Wytyczne GOE dla solistów i par sportowych
Poziomy trudności oraz wskazówki do przyznawania Oceny Jakości Wykonania (GOE) na sezon 2024/2025 – Komunikat ISU nr 2623
Tekst oznaczony kursywą oznacza zawsze zmiany wprowadzone w przepisach w stosunku do poprzednich wytycznych.
Pozytywne aspekty GOE dla solistów, solistek i par sportowych
Poniższe wytyczne są stosowane razem (pozytywne z negatywnymi). Końcowe GOE wykonanego elementu jest rezultatem połączenia zarówno pozytywnych jak i negatywnych aspektów. Ważne jest aby końcowe GOE elementu odzwierciedlało zarówno aspekty pozytywne jak i wszelkie odjęcia, które mogą się zdarzyć.
Końcowe GOE jest obliczane poprzez rozważenie przez sędziów w pierwszej kolejności pozytywnych aspektów wykonanego elementu, ustalane dzięki temu jest wyjściowe GOE elementu, następnie sędziowie obniżają GOE zgodnie z wytycznymi o potencjalne błędy. Rezultat to końcowe GOE elementu.
Aby ustalić wyjściowe GOE sędziowie muszą rozważyć kryteria dla każdego wykonanego elementu. Każdy sędzia według własnego uznania może zdecydować o liczbie kryteriów dla każdej oceny, ale ogólne zalecenia są następujące:
- Dla oceny +1: 1 kryterium
- Dla oceny +2: 2 kryteria
- Dla oceny +3: 3 kryteria
- Dla oceny +4: 4 kryteria
- Dla oceny +5: 5 lub więcej kryteriów
Dla oceny +4 i +5 pierwsze trzy kryteria zaznaczone pogrubioną czcionką muszą być spełnione.
Soliści i solistki
Elementy skokowe
- bardzo dobra wysokość i bardzo dobra długość (wszystkie skoki w kombinacji lub sekwencji)
- dobry wyskok i lądowanie
- wykonanie bez wysiłku (w tym rytm w kombinacji skoków lub sekwencji)
- kroki przed skokiem, niespodziewane lub twórcze wejście
- bardzo dobra pozycja ciała od wyskoku do lądowania
- element pasujący do muzyki
Piruety
- dobra prędkość albo przyspieszenie podczas piruetu
- dobrze kontrolowana, czysta pozycja / pozycje (łącznie z wysokością i pozycją w powietrzu / lądowaniem po skoku do piruetu)
- wykonanie bez wysiłku
- umiejętność umiejscowienia piruetu
- kreatywność i / lub oryginalność
- element pasujący do muzyki
Sekwencje kroków
- głębokie krawędzie, czyste kroki i obroty
- element pasujący do muzyki
- wykonanie bez wysiłku z dobrą energią, płynnością
- kreatywność ruchów ciała, w tym różne pozycje nogi wolnej
- dobre pokrycie tafli lodowej lub interesujący wzór sekwencji
- dobre przyśpieszenie i spowolnienie
Sekwencje choreograficzne
- kreatywność
- element pasuje do muzyki i oddaje koncepcję/charakter programu
- wykonanie bez wysiłku z dobrą energią, płynnością
- dobre pokrycie tafli lodowej lub lub interesujący wzór sekwencji
- dobra przejrzystość i precyzja
- doskonałe zaangażowanie i kontrola całego ciała
Piruety choreograficzne
- element pasuje do muzyki i oddaje koncepcję/charakter programu
- kreatywność
- wykonanie bez wysiłku
- wzbogacenie programu
- dobrze kontrolowana, czysta pozycja / pozycje, pasująca (e) do muzyki
- prędkość pasująca do muzyki
Pary sportowe
Podnoszenia
- bardzo dobre wejście i lądowanie
- dobra prędkość, płynność i pokrycie lodu
- wykonanie bez wysiłku (w tym obroty i zmiany pozycji)
- bardzo dobre pozycje w powietrzu
- płynna praca nóg partnera
- element pasujący do muzyki
Podnoszenia twistowe
- dobra wysokość partnerki w powietrzu
- czysty chwyt
- wykonanie bez wysiłku
- dobre wejście i lądowanie
- bardzo dobra prędkość i płynność
- element pasujący do muzyki
Elementy skokowe
- bardzo dobre zgranie i odległość pomiędzy partnerami
- bardzo dobra wysokość i bardzo dobra długość skoków (wszystkie skoki w kombinacji lub sekwencji)
- wykonanie bez wysiłku (w tym rytm w kombinacji skoków lub sekwencji)
- kroki przed skokiem, niespodziewane lub twórcze wejście
- dobry wyskok i lądowanie
- element pasujący do muzyki
Skoki wyrzucane
- bardzo dobra wysokość i bardzo dobra odległość
- dobra prędkość, płynność i kontrola po wyrzucie i lądowanie
- wykonanie bez wysiłku
- trudne, niespodziewane lub twórcze wejście
- bardzo dobra pozycja powietrza
- element pasujący do muzyki
Piruety w oddzieleniu
- bardzo dobre zgranie i odległość pomiędzy partnerami
- dobra prędkość i / lub przyśpieszenie podczas piruetu
- wykonanie bez wysiłku
- dobrze kontrolowana, czysta pozycja / pozycje (uwzględnić wysokość i pozycję w powietrzu/lądowania w skoku do piruetu)
- kreatywność i / lub oryginalność
- element pasujący do muzyki
Piruety w parze
- dobra kontrola przez oboje partnerów
- dobra prędkość i / lub przyspieszenie podczas piruetu
- wykonanie bez wysiłku
- dobrze kontrolowana, czysta pozycja / pozycje (uwzględnić wysokość i pozycję w powietrzu/lądowania w skoku do piruetu)
- kreatywność i / lub oryginalność
- element pasujący do muzyki
Spirale śmierci
- bardzo dobre pozycje obu partnerów
- dobra płynność i szybkość podczas spirali (łącznie z wejściem i wyjściem)
- wykonanie bez wysiłku
- dobra kontrola przejścia do wymaganej pozycji i wyjście
- dobre krawędzie w wykonaniu partnera i partnerki
- element pasujący do muzyk
Sekwencje kroków
- głębokie krawędzie, czyste kroki i obroty
- element pasujący do muzyki
- wykonanie bez wysiłku z dobrą energią, płynnością
- dobre zgranie i odległość pomiędzy partnerami
- kreatywność ruchów ciała, w tym różne pozycje nogi wolnej
- dobre pokrycie tafli lodowej lub interesujący wzór sekwencji
Sekwencje choreograficzne
- kreatywność
- element pasujący do muzyki i odzwierciedlający koncepcję / charakter programu
- wykonanie bez wysiłku z dobrą energią, płynnością
- dobre pokrycie tafli lodowej lub ciekawy rysunek
- dobra przejrzystość i precyzja
- doskonałe zaangażowanie i kontrola całego ciała
Piruety i podnoszenia choreograficzne
- element pasuje do muzyki i oddaje koncepcję/charakter programu
- kreatywność
- wykonanie bez wysiłku
- wzbogacenie programu
- dobrze kontrolowana, czysta pozycja / pozycje, pasująca (e) do muzyki
- prędkość pasująca do muzyki
Negatywne aspekty GOE dla solistów, solistek i par sportowych
Elementy bez wartości będą sygnalizowane do panelu sędziowskiego, GOE takich elementów nie wpływa na rezultat.
W przypadku wielu błędów odpowiednie odjęcia będą dodawane. Jednak w przypadku par sportowych odjęcie przyznane za błąd jednego partnera lub ten sam błąd obu partnerów pozostaje takie samo.
Błędy oznaczone nie mogą mieć wyjściowego GOE większego niż +2
Soliści i solistki
Elementy skokowe | |||
Program krótki: element skokowy ze znakiem “*” lub niezgodny z wymogami, końcowe GOE musi wynosić: | -5 | Słaby wyskok | -2 do -4 |
Upadek | -5 |
Euler wykonany jako przejście |
-1 do -3 |
Lądowanie na dwie nogi | -3 do -4 | Zmiany krawędzi między skokami w kombinacji | -1 do -2 |
Postawienie nogi wolnej dla utrzymania lądowania po skoku (ang. stepping out) | -3 do -4 | 2 obroty trójkowe pomiędzy skokami (kombinacja / sekwencja skoków) | -2 do -3 |
Skok zdegradowany (znak << ) | -3 do -4 | Słaba prędkość, wysokość, odległość, pozycja w powietrzu | -1 do -3 |
Niepełna rotacja (znak < ) | -2 do -3 | Dotknięcie obiema rękami lodu w skoku | -2 do -3 |
Niepełna rotacja – dokładnie ćwiartka (znak q) | -2 | Dotknięcie jedną ręką lub nogą wolną lodu (w tym między skokami) | -1 do -2 |
Wiele znaków „q” w kombinacji / sekwencji skoków | -3 do -4 | Utrata płynności / kierunku / rytmu pomiędzy skokami (kombinacja / sekwencja) | -1 do -3 |
Niepełna rotacja (bez znaku) | -1 | Słabe lądowanie (zła pozycja / krawędź/ skrobanie łyżwą lodu itp. | -1 do -3 |
Zła krawędź wyjścia do skoku we Flipie / Lutzu (znak „e”) | -2 do -4 | Długie przygotowanie do skoku | -1 do -3 |
Nieczysta krawędź wyjścia do skoku we Flipie / Lutzu (znak „!”) | -1 do -2 | Program dowolny: skok bez wartości w kombinacji / sekwencji skoków (bez znaku “*”) | -3 do -4 |
Nieczysta krawędź wyjścia do skoku we Flipie / Lutzu (bez znaku) | -1 | ||
Piruety | |||
Upadek | -5 | Brak zgodności z muzyką | -1 do -3 |
Brak 1 lub 2 obrotów | -1 do -2 | Słaba / niezdarna / nieestetyczna pozycja / pozycje | -1 do -3 |
Brak 3 lub więcej obrotów | -3 do -4 | Wolny piruet lub utrata prędkości w piruecie | -1 do -3 |
Zmiana nogi słabo wykonana (łącznie z krzywizną wejścia / wyjścia z wyjątkiem zmiany kierunku obrotów) | -2 do -3 | Dotknięcie jedną ręką, dwiema rękami lub nogą wolną lodu w skoku | -1 do -3 |
Słaba pozycja lotu w powietrzu (skok do piruetu / wejście do piruetu) | -1 do -3 | Utrata równowagi | -1 do -3 |
Słabe wyjście z piruetu | -1 do -3 | Niewłaściwe wejście lub lądowanie w skoku do piruetu | -1 do -2 |
Wędrowanie po lodzie (nieumiejscowiony piruet) | -1 do -3 | Niewyważona liczba obrotów w piruecie ze zmianą nogi | -1 |
Sekwencje kroków | |||
Program krótki: skoki z podstawowej listy z więcej niż jednym obrotem | -1 | Słaba jakość kroków i obrotów | -1 do -3 |
Upadek | -5 | Słaba jakość pozycji ciała | -1 do -3 |
Brak zgodności z muzyką | -2 do -4 | Utrata płynności i energii | -1 do -3 |
Potknięcie | -1 do -3 | Słaby wzór | -1 do -3 |
Sekwencje choreograficzne | |||
Upadek | -5 | Potknięcie | -1 do -3 |
Brak zgodności z muzyką | -2 do -4 | Utrata płynności i energii | -1 do -3 |
Brak połączenia pomiędzy elementami choreograficznymi | -2 do -3 | Słaba jakość ruchów | -1 do -3 |
Brak kreatywności | -1 do -3 |
Pary sportowe
Podnoszenia | |||
Upadek | -5 | Słaba prędkość i / lub pokrycie lodu | -1 do -3 |
Poważne problemy w trakcie podnoszenia | -3 | Słabe obroty partnera i / lub zatrzymania obrotów | -1 do -3 |
Niewielkie problemy w trakcie podnoszenia | -1 do -2 | Słabe lądowanie z podnoszenia | -1 do -3 |
Poważne problemy w trakcie zejścia | -3 do -4 | Zbyt długie przejście do podstawowej pozycji lub jej odmiany | -1 do -3 |
Niewielkie problemy w trakcie zejścia | -1 do -2 | Dotknięcie lodu nogą wolną | -1 |
Partnerka rozpoczyna lub kończy podnoszenie na dwóch nogach | -2 | Długie przygotowanie do podnoszenia | -1 do -2 |
Słabe pozycje w powietrzu lub w trakcie zejścia z podnoszenia | -1 do -3 | Słaby wyskok | -1 do -3 |
Nieestetyczna pozycja / pozycje | -1 do -3 | ||
Podnoszenia twistowe | |||
Upadek | -5 | Zdegradowany (znak <<) | -2 do -4 |
Poważne problemy przy złapaniu | -3 do -4 | Słaba wysokość lub odległość | -1 do -3 |
Niewielkie problemy przy złapaniu | -1 do -2 | Słabe wyjście (słaba prędkość, poważne skrobanie lodu łyżwą, brak wybicia z czubka) | -1 do -3 |
Partnerka ląduje na dwóch nogach | -2 do -3 | Słabe zejście (słaba prędkość, złe pozycje, niezdarne złapanie partnerki) | -1 do -2 |
Dotknięcie lodu nogą wolną | -1 | Długie przygotowanie do podnoszenia | -1 do -2 |
Elementy skokowe, skoki wyrzucane | |||
Upadek | -5 | Słaba prędkość, wysokość, odległość, pozycja w powietrzu | -1 do -3 |
Lądowanie w skoku na dwóch nogach | -3 do -4 | Duża odległość miedzy partnerami – elementy skokowe | -1 do -3 |
Postawienie nogi wolnej dla utrzymania lądowania po skoku (ang. stepping out) | -3 do -4 | Słaby wyskok | -2 do -4 |
Skok zdegradowany (znak << ) | -3 do -4 | Utrata płynności / kierunku / rytmu pomiędzy skokami (kombinacja / sekwencja) | -1 do -3 |
Niepełna rotacja (znak < ) | -2 do -3 | Słaba pozycja partnera przy wyskoku – skok wyrzucany | -1 do -2 |
Niepełna rotacja – dokładnie ćwiartka (znak q) | -2 | Słabe lądowanie (zła pozycja / krawędź/ skrobanie łyżwą lodu itp. | -1 do -3 |
Wiele znaków „q” w kombinacji skoków/sekwencji | -3 do -4 | Długie przygotowanie do skoku | -1 do -3 |
Niepełna rotacja (bez znaku) | -1 | Euler wykonany jako przejście | -1 do -3 |
Zła krawędź wyjścia do skoku we Flipie / Lutzu (znak „e”) | -2 do -4 | Dotknięcie obiema rękami lodu w skoku | -2 do -3 |
Nieczysta krawędź wyjścia do skoku we Flipie / Lutzu (znak „!”) | -1 do -2 | Dotknięcie jedną ręką lub nogą wolną lodu (w tym między skokami) | -1 do -2 |
Nieczysta krawędź wyjścia do skoku we Flipie / Lutzu (bez znaku) | -1 | Brak synchronizacji | -1 do -3 |
Nierówna liczba obrotów w skokach u obojga partnerów w jednym skoku | -1 do -2 | Zmiany krawędzi między skokami w kombinacji | -1 do -2 |
Nierówna liczba obrotów w skokach u obojga partnerów w dwóch skokach | -3 do -4 | 2 obroty trójkowe pomiędzy skokami (kombinacja skoków) | -2 do -3 |
Piruety w oddzieleniu i w parze | |||
Upadek | -5 | Słaba / niezdarna / nieestetyczna pozycja / pozycje | -1 do -3 |
Brak 1 lub 2 obrotów | -1 do -2 | Wędrowanie po lodzie (nieumiejscowiony piruet) | -1 do -3 |
Brak 3 lub więcej obrotów | -3 do -4 | Wolne wykonanie lub zredukowanie prędkości | -1 do -3 |
Słabo wykonana zmiana nogi | -1 do -3 | Zatrzymanie lub brak ciągłego ruchu podczas piruetu (z wyjątkiem zmiany kierunku obrotów) | -1 do -2 |
Słaba pozycja lotu w powietrzu (skok do piruetu / wejście do piruetu) | -1 do -3 | Duża odległość między partnerami | -1 do -3 |
Nieprawidłowe wejście lub lądowanie w skoku do piruetu | -1 do -2 | Brak synchronizacji | -1 do -3 |
Słabe wyjście z piruetu | -1 do -3 | Utrata równowagi | -1 do -3 |
Dotknięcie lodu dwiema rękami | -2 | Brak zgodności z muzyką | -1 do -3 |
Dotknięcie lodu jedną ręką lub nogą wolną w skoku | -1 do -2 | ||
Spirale śmierci | |||
Upadek | -5 | Jakakolwiek część ciała partnerki (oprócz włosów) dotyka lodu | -1 do -2 |
Zła pozycja cyrkla (brak wbitego czubka itp.) | -2 do -4 | Wolna spirala śmierci lub redukcja prędkości | -1 do -3 |
Słaba pozycja partnerki (zbyt wysoka / mniej niż 1 obrót w niskiej pozycji) lub partnera | -1 do -3 | Słabe wejście lub wyjście | -1 do -3 |
Słaba jakość krawędzi u partnerki lub partnera | -1 do-3 | ||
Sekwencje kroków | |||
Program krótki: skoki z podstawowej listy z więcej niż jeden obrót | -1 | Słaba jakość kroków, obrotów, pozycji | -1 do -3 |
Upadek | -5 | Słaby wzór | -1 do -3 |
Brak zgodności z muzyką | -2 do -4 | Słaba jakość pozycji ciała | -1 do -3 |
Potknięcie | -1 do -3 | Utrata płynności i energii | -1 do -3 |
Brak synchronizacji i świadomości przestrzeni | -1 do -3 | ||
Elementy choreograficzne | |||
Upadek | -5 | Potknięcie | -1 do -3 |
Brak zgodności z muzyką | -2 do -4 | Utrata płynności i energii | -1 do -3 |
Brak połączenia pomiędzy elementami choreograficznymi | -2 do -3 | Słaba jakość ruchów | -1 do -3 |
Brak kreatywności | -1 do -3 |
Dodatkowe uwagi
Ocena GOE
W przypadku któregokolwiek z poniższych błędów, wyjściowe GOE nie może być wyższe niż +2:
- Upadek
- Lądowanie na dwóch nogach
- Postawienie nogi wolnej w celu utrzymania lądowania w skoku
- Zła krawędź wyskoku (znak “e”)
- Skok zdegradowany (znak “<<“)
- Poważne problemy podczas podnoszenia
- Poważne problemy podczas złapania partnerki w podnoszeniu twistowym
- Piruety z mniejszą niż wymagana liczbą obrotów (program krótki)
- Piruety ze zmianą nogi ze słabą zmianą
- Skoki do piruetu ze słabym wykonaniem
- Sekwencja kroków lub sekwencja choreograficzna niezgodna z muzyką
- Kilka błędów w jakimkolwiek elemencie (np. w elemencie skokowym zarówno „!” jak i „<”)
Skoki
Skoki z brakiem rotacji:
- Zdegradowany (<<): Brak rotacji, ½ i więcej obrotu dokręcona na lodzie. Taki skok będzie oznaczony symbolem << i jest oceniany zgodnie z tabelą SOV jako skok o tej samej nazwie, ale z jednym obrotem mniej (np. 3A << będzie miał przyznaną wartość bazową 2A)
- Niedokręcony (<): Brak rotacji więcej niż ¼ obrotu ale mniej niż ½ obrotu dokręcona na lodzie. Taki skok będzie oznaczony symbolem < i otrzyma 80% wartości bazowej, a sędziowie zredukują GOE. Wartości bazowe skoków ze znakiem “<” są wymienione osobno w tabeli SOV.
- Skok wylądowany w ostatniej ćwiartce (q): Panel techniczny wskaże taki skok za pomocą znaku „q”. Skok otrzyma pełną wartość bazową, a sędziowie zredukują GOE.
- Brakuje mniej niż ¼ obrotu: żaden znak tego nie wskaże. Skok otrzyma pełną wartość bazową, a sędziowie obniżą GOE.
Błędna krawędź we Flipie i Lutzu:
- Dla przypomnienia Flip rozpoczyna się z krawędzi tyłem wewnątrz, Lutz z krawędzi tyłem zewnątrz.
- Panel Techniczny sprawdza krawędź wyskoku i wskazuje błędy poprzez oznaczenia “e” (ang. edge, krawędź) i “!” (ang. attention, uwaga).
- Jeżeli krawędź jest wyraźnie zła skok otrzymuje oznaczenie „e”, obniżona jest wartość bazowa skoku oraz GOE. Wartości bazowe skoków ze znakiem „e” są wymienione osobno w tabeli SOV.
- jeżeli krawędź nie jest jasna skok otrzymuje oznaczenie „!”, wartość bazowa skoku jest zachowana, obniżeniu ulega tylko GOE.
- Wartości bazowe skoków ze znakiem „e” są wymienione osobno w tabeli SOV.
- Jeśli znaki < oraz „e” są przyznane dla tego samego skoku, wówczas należy zastosować wartości bazowe dla pozycji oznaczonych nazwą “< oraz e” w tabeli SOV.
W programie krótkim solistów i solistek skoki niespełniające wymagań (w tym niewłaściwa liczba obrotów) nie będą miały wartości, ale zablokują miejsce na liście elementów, jeśli jest puste – czyli element nie otrzyma żadnych punktów; ponieważ nie jest dozwolona kombinacja dwóch skoków podwójnych, skok o mniejszej wartości po uwzględnieniu znaków <, <<, e nie będzie się liczył (np. 2Lz+2T*, 2T *+2Lo, 2Lz<+2T*, 2F<<*+2T).
Kombinacje skoków:
Euler (half-loop) jest uważany za skok spoza listy, nie będzie miał żadnej wartości, jeśli zostanie użyty w kombinacji skoków pomiędzy dwoma skokami z listy i nie będzie wliczany do liczby dozwolonych skoków danej kombinacji. Euler nie może być uwzględniony w kombinacji skoków w programie krótkim. Euler może zostać wykonany tylko raz w programie dowolnym*
Sekwencje skoków:
Sekwencja skoków składa się z dwóch lub trzech skoków o dowolnej liczbie obrotów, przy czym drugi i/lub trzeci skok jest skokiem typu Axel z bezpośrednim krokiem od lądowania pierwszego/drugiego skoku do startu skoku Axla. Jeden pełny obrót na lodzie pomiędzy skokami (wolna stopa może dotknąć lodu, ale bez przenoszenia ciężaru) utrzymuje element w ramach definicji sekwencji skoków. Skoki wykonane w sekwencji skoków otrzymują pełną wartość.
Euler (half-loop) jest uważany za skok spoza listy, nie będzie miał żadnej wartości, jeśli zostanie użyty w kombinacji skoków pomiędzy dwoma skokami z listy i nie będzie wliczany do liczby dozwolonych skoków danej kombinacji. Euler nie może być uwzględniony w sekwencji skoków w programie krótkim. Euler może zostać wykonany tylko raz w programie dowolnym*
Piruety
Pozycja wagi: Jeśli noga wolna opada przez dłuższy czas podczas przygotowań do trudnej odmiany pozycji wagi, sędziowie zastosują redukcję GOE za „słabą / niezdarną / nieestetyczną pozycję / pozycje.
Trudne wejście i/lub trudne wyjście są częścią piruetu i mają wpływ na GOE elementu. W przypadku słabego wyjścia z piruetu redukcja GOE wynosi od -1 do -3.
W skokach do piruetu nie można dotknąć nogą wolną lodu podczas lądowania, w przypadku dotknięcia redukcja GOE wynosi od-1 do -3
Sekwencje kroków
Kreatywność, w tym ruchy ciała i odmiany pozycji nogi wolnej: To pozytywne kryterium obejmuje kreatywne i różnorodne ruchy ciała oraz różne ustawienia nogi wolnej (do przodu, na boki, do tyłu/podparte lub niepodparte) podczas sekwencji kroków.
Sekwencja choreograficzna
Brak połączenia pomiędzy elementami choreograficznymi: Ruchy łyżwiarskie powinny przedstawiać i podkreślać kompozycję programu. Nie powinno być luk pomiędzy ruchami łyżwiarskimi, wszystko powinno być ze sobą połączone.
Podnoszenia
Jeżeli rozpoczęcie podnoszenia jest wykonane na dwóch nogach jako trudne wejście wówczas nie ma zastosowania redukcja za rozpoczęcie podnoszenia na dwóch nogach.
Kombinacja piruetów w parze
Obroty, podczas których partnerka jest podniesiona liczone są do całkowitej ilości obrotów.
W przypadku złego wyjścia z kombinacji piruetów w parze, redukcja GOE wynosi od -1 do -3.
Spirale śmierci
Jeżeli partnerka wykona mniej niż jeden obrót w niskiej pozycji, redukcja GOE wynosi od -1 do -3
Komponenty
Uwaga: błąd popełniony przez oboje partnerów, występujący w tym samym czasie lub nie (np. upadek u obojga) musi być traktowany jako dwa błędy. Uwaga: ta podstawowa zasada ma zastosowanie również wtedy, gdy błędy występują w elemencie i/lub poza elementem.
Poważnymi błędami są upadki i/lub błędy, które powodują przerwy podczas programu. Przerwa może być minimalna lub bardziej wyraźna i zauważalna. Błędy te muszą znaleźć odzwierciedlenie w ocenie przyznawanej za każdy komponent programu. Konsekwencje zależą od nasilenia i wpływu, jaki wywierają na płynność i ciągłość programu. Podobne ograniczenia muszą być stosowane do wszystkich poziomów łyżwiarstwa od ekstremalnie ubogiego do wybitnego. Należy stosować się do poniższych wskazówek:
Kategoria | Zakres ocen | Definicja | Błędy |
---|---|---|---|
Platynowa | 10 | Wybitny | brak błędów |
Diamentowa | 9.75 | Doskonały | brak poważnych błędów |
9.00 – 9.50* | Doskonały | jeden poważny błąd, który w minimalnym stopniu wpływa na wykonanie programu | |
Złota | 8.00 – 8.75** | Bardzo dobry | dwa lub więcej poważnych błędów, które w minimalnym stopniu wpływają na wykonanie programu |
7.00 – 7.75 | Dobry | *Gdy występuje tylko jeden błąd i błąd ten ma minimalny wpływ na program, możliwa jest maksymalna ocena 9,50, jak wskazano powyżej. Uwaga: aby powyższe miało zastosowanie, program jako całość nadal jest uznawany za „Doskonały”. **Jeśli występują 2 lub więcej błędów, a błędy te mają jedynie minimalny wpływ na program, możliwa jest maksymalna ocena 8,75. |
|
Zielona | 6.00 – 6.75 | Powyżej średniej | |
5.00 – 5.75 | Średni | ||
Pomarańczowa | 4.00 – 4.75 | Poniżej średniej | |
3.00 – 3.75 | Słaby | ||
Czerwona | 2.00 – 2.75 | Ubogi | |
1.00 – 1.75 | Bardzo ubogi | ||
0.25 – 0.75 | Ekstremalnie ubogi |