Wytyczne GOE dla solistów i par sportowych
Poziomy trudności oraz wskazówki do przyznawania Oceny Jakości Wykonania (GOE) na sezon 2025/2026 – Komunikat ISU nr 2701
Tekst oznaczony kursywą i podkreśleniem oznacza zawsze zmiany wprowadzone w przepisach w stosunku do poprzednich wytycznych.
Pozytywne aspekty GOE dla solistów, solistek i par sportowych
Poniższe wytyczne są stosowane razem (pozytywne z negatywnymi). Końcowe GOE wykonanego elementu jest rezultatem połączenia zarówno pozytywnych jak i negatywnych aspektów. Ważne jest aby końcowe GOE elementu odzwierciedlało zarówno aspekty pozytywne jak i wszelkie odjęcia, które mogą się zdarzyć.
Końcowe GOE jest obliczane poprzez rozważenie przez sędziów w pierwszej kolejności pozytywnych aspektów wykonanego elementu, ustalane dzięki temu jest wyjściowe GOE elementu, następnie sędziowie obniżają GOE zgodnie z wytycznymi o potencjalne błędy. Rezultat to końcowe GOE elementu.
Aby ustalić wyjściowe GOE sędziowie muszą rozważyć kryteria dla każdego wykonanego elementu. Każdy sędzia według własnego uznania może zdecydować o liczbie kryteriów dla każdej oceny, ale ogólne zalecenia są następujące:
- Dla oceny +1: jedno kryterium
- Dla oceny +2: dwa kryteria
- Dla oceny +3: trzy kryteria
- Dla oceny +4: cztery kryteria
- Dla oceny +5: pięć lub więcej kryteriów
Dla oceny +4 i +5 pierwsze trzy kryteria zaznaczone pogrubioną czcionką muszą być spełnione.
Soliści i solistki
Elementy skokowe
- bardzo dobra wysokość i bardzo dobra długość (wszystkie skoki w kombinacji lub sekwencji)
- dobry wyskok i lądowanie
- wykonanie bez wysiłku (w tym rytm w kombinacji skoków lub sekwencji)
- kroki przed skokiem, niespodziewane lub twórcze wejście
- bardzo dobra pozycja ciała od wyskoku do lądowania
- element pasujący do muzyki
Piruety
- dobra prędkość albo przyspieszenie podczas piruetu
- dobrze kontrolowana, czysta pozycja / pozycje (łącznie z wysokością i pozycją w powietrzu / lądowaniem po skoku do piruetu)
- wykonanie bez wysiłku
- umiejętność umiejscowienia piruetu
- kreatywność i / lub oryginalność
- element pasujący do muzyki
Sekwencje kroków
- głębokie krawędzie, czyste kroki i obroty
- element pasujący do muzyki
- wykonanie bez wysiłku z dobrą energią, płynnością
- kreatywność ruchów ciała, w tym różne pozycje nogi wolnej
- dobre pokrycie tafli lodowej lub interesujący wzór sekwencji
- dobre przyśpieszenie i spowolnienie
Sekwencje choreograficzne
- element pasuje do muzyki i oddaje koncepcję/charakter programu
- kreatywność
- wykonanie bez wysiłku z dobrą energią, płynnością
- zróżnicowane kierunki jazdy i wzór
- dobra przejrzystość i precyzja
- doskonałe zaangażowanie i kontrola całego ciała
Pary sportowe
Podnoszenia
- bardzo dobre wejście i lądowanie
- dobra prędkość, płynność i pokrycie lodu
- wykonanie bez wysiłku (w tym obroty i zmiany pozycji)
- bardzo dobre pozycje w powietrzu
- płynna praca nóg partnera
- element pasujący do muzyki
Podnoszenia twistowe
- dobra wysokość partnerki w powietrzu
- czysty chwyt
- wykonanie bez wysiłku
- dobre wejście i lądowanie
- bardzo dobra prędkość i płynność
- element pasujący do muzyki
Elementy skokowe
- bardzo dobre zgranie i odległość pomiędzy partnerami
- bardzo dobra wysokość i bardzo dobra długość skoków (wszystkie skoki w kombinacji lub sekwencji)
- wykonanie bez wysiłku (w tym rytm w kombinacji skoków lub sekwencji)
- kroki przed skokiem, niespodziewane lub twórcze wejście
- dobry wyskok i lądowanie
- element pasujący do muzyki
Skoki wyrzucane
- bardzo dobra wysokość i bardzo dobra odległość
- dobra prędkość, płynność i kontrola po wyrzucie i lądowanie
- wykonanie bez wysiłku
- trudne, niespodziewane lub twórcze wejście
- bardzo dobra pozycja powietrza
- element pasujący do muzyki
Piruety w oddzieleniu
- bardzo dobre zgranie i odległość pomiędzy partnerami
- dobra prędkość i / lub przyśpieszenie podczas piruetu
- wykonanie bez wysiłku
- dobrze kontrolowana, czysta pozycja / pozycje (uwzględnić wysokość i pozycję w powietrzu/lądowania w skoku do piruetu)
- kreatywność
- element pasujący do muzyki
Piruety w parze
- dobra kontrola przez oboje partnerów
- dobra prędkość i / lub przyspieszenie podczas piruetu
- wykonanie bez wysiłku
- dobrze kontrolowana, czysta pozycja / pozycje (uwzględnić wysokość i pozycję w powietrzu/lądowania w skoku do piruetu)
- kreatywność
- element pasujący do muzyki
Spirale śmierci
- bardzo dobre pozycje obu partnerów
- dobra płynność i szybkość podczas spirali (łącznie z wejściem i wyjściem)
- wykonanie bez wysiłku
- dobra kontrola przejścia do wymaganej pozycji i wyjście
- dobre krawędzie w wykonaniu partnera i partnerki
- element pasujący do muzyki
Sekwencje kroków
- głębokie krawędzie, czyste kroki i obroty
- element pasujący do muzyki
- wykonanie bez wysiłku z dobrą energią, płynnością
- dobre zgranie i odległość pomiędzy partnerami
- kreatywność ruchów ciała, w tym różne pozycje nogi wolnej
- dobre pokrycie tafli lodowej lub interesujący wzór sekwencji
Sekwencje choreograficzne
- element pasujący do muzyki i odzwierciedlający koncepcję / charakter programu
- kreatywność
- wykonanie bez wysiłku z dobrą energią, płynnością
- zróżnicowane kierunki jazdy i wzór
- jedność
- doskonałe zaangażowanie i kontrola całego ciała
Negatywne aspekty GOE dla solistów, solistek i par sportowych
Elementy bez wartości będą sygnalizowane do panelu sędziowskiego, GOE takich elementów nie wpływa na rezultat.
W przypadku wielu błędów odpowiednie odjęcia będą dodawane. Jednak w przypadku par sportowych odjęcie przyznane za błąd jednego partnera lub ten sam błąd obu partnerów pozostaje takie samo.
Błędy oznaczone nie mogą mieć wyjściowego GOE większego niż +2
Soliści i solistki
Ogólne | |||
Element wykonany w całości lub częściowo jeżeli nie gra muzyka | -1 do -4 | ||
Elementy skokowe | |||
Program krótki: element skokowy ze znakiem “*” lub niezgodny z wymogami, końcowe GOE musi wynosić: | -5 | Słaby wyskok | -2 do -4 |
![]() |
-5 |
Euler wykonany jako przejście |
-1 do -3 |
![]() |
-3 do -4 | Zmiany krawędzi między skokami w kombinacji | -1 do -2 |
![]() |
-3 do -4 | 2 obroty trójkowe pomiędzy skokami (kombinacja / sekwencja skoków) | -2 do -3 |
![]() |
-3 do -4 | Słaba prędkość, wysokość, odległość, pozycja w powietrzu | -1 do -3 |
Niepełna rotacja (znak < ) | -2 do -3 | Dotknięcie obiema rękami lodu w skoku | -2 do -3 |
Niepełna rotacja – dokładnie ćwiartka (znak q) | -2 | Dotknięcie jedną ręką lub nogą wolną lodu (w tym między skokami) | -1 do -2 |
![]() |
-3 do -4 | Utrata płynności / kierunku / rytmu pomiędzy skokami (kombinacja / sekwencja) | -1 do -3 |
Niepełna rotacja (bez znaku) | -1 | Słabe lądowanie (zła pozycja / krawędź/ skrobanie łyżwą lodu itp. | -1 do -3 |
![]() |
-2 do -4 | Długie przygotowanie do skoku | -1 do -3 |
Nieczysta krawędź wyjścia do skoku we Flipie / Lutzu (znak „!”) | -1 do -2 | Program dowolny: skok bez wartości w kombinacji / sekwencji skoków (bez znaku “*”) | -3 do -4 |
Nieczysta krawędź wyjścia do skoku we Flipie / Lutzu (bez znaku) | -1 | ||
Piruety | |||
![]() |
-5 | Słaba / niezdarna / nieestetyczna pozycja / pozycje | -1 do -3 |
![]() |
-1 do -2 | Wolny piruet lub utrata prędkości w piruecie | -1 do -3 |
![]() |
-3 do -4 | Dotknięcie jedną ręką, dwiema rękami lub nogą wolną lodu w skoku | -1 do -3 |
![]() |
-2 do -3 | Utrata równowagi | -1 do -3 |
![]() |
-2 do -3 | Niewyważona liczba obrotów w piruecie ze zmianą nogi | -1 |
Wędrowanie po lodzie (nieumiejscowiony piruet) | -1 do -3 | Słabe wyjście z piruetu | -1 do -3 |
Brak zgodności z muzyką | -1 do -3 | ||
Sekwencje kroków | |||
Program krótki: skoki z podstawowej listy z więcej niż jednym obrotem | -1 | Słaba jakość kroków i obrotów | -1 do -3 |
![]() |
-5 | Słaba jakość pozycji ciała | -1 do -3 |
![]() |
-1 do -4 | Utrata płynności / brak energii | -1 do -3 |
Potknięcie | -1 do -3 | Słaby wzór | -1 do -3 |
Sekwencje choreograficzne | |||
![]() |
-5 | Potknięcie | -1 do -3 |
![]() |
-1 do -4 | Utrata płynności / brak energii | -1 do -3 |
Brak połączenia pomiędzy elementami choreograficznymi | -2 do -3 | Słaba jakość ruchów / pozycji | -1 do -3 |
Słaby wzór | -1 do -3 | Brak podkreślenia choreografii | -1 do -3 |
Pary sportowe
Ogólne | |||
Element wykonany w całości lub częściowo jeżeli nie gra muzyka | -1 do -4 | ||
Podnoszenia | |||
![]() |
-5 | Słaba prędkość i / lub pokrycie lodu | -1 do -3 |
![]() |
-3 | Słabe obroty partnera i / lub zatrzymania obrotów | -1 do -3 |
Niewielkie problemy w trakcie podnoszenia | -1 do -2 | Słabe lądowanie z podnoszenia | -1 do -3 |
![]() |
-3 do -4 | Zbyt długie przejście do podstawowej pozycji lub jej odmiany | -1 do -3 |
Niewielkie problemy w trakcie zejścia | -1 do -2 | Dotknięcie lodu nogą wolną | -1 |
Partnerka rozpoczyna lub kończy podnoszenie na dwóch nogach | -2 | Długie przygotowanie do podnoszenia | -1 do -2 |
Słabe pozycje w powietrzu lub w trakcie zejścia z podnoszenia | -1 do -3 | Słaby wyskok | -1 do -3 |
Nieestetyczna pozycja / pozycje | -1 do -3 | ||
Podnoszenia twistowe | |||
![]() |
-5 | Dotknięcie lodu nogą wolną | -1 |
![]() |
-3 do -4 | Słaba wysokość lub odległość | -1 do -3 |
Niewielkie problemy przy złapaniu | -1 do -2 | Słabe wyjście (słaba prędkość, poważne skrobanie lodu łyżwą, brak wybicia z czubka) | -1 do -3 |
![]() |
-2 do -3 | Słabe zejście (słaba prędkość, złe pozycje, niezdarne złapanie partnerki) | -1 do -2 |
![]() |
-2 do -4 | Długie przygotowanie do podnoszenia | -1 do -2 |
Elementy skokowe, skoki wyrzucane | |||
![]() |
-5 | Słaba prędkość, wysokość, odległość, pozycja w powietrzu | -1 do -3 |
![]() |
-3 do -4 | Duża odległość miedzy partnerami – elementy skokowe | -1 do -3 |
![]() |
-3 do -4 | Słaby wyskok | -2 do -4 |
![]() |
-3 do -4 | Utrata płynności / kierunku / rytmu pomiędzy skokami (kombinacja / sekwencja) | -1 do -3 |
Niepełna rotacja (znak < ) | -2 do -3 | Słaba pozycja partnera przy wyskoku – skok wyrzucany | -1 do -2 |
Niepełna rotacja – dokładnie ćwiartka (znak q) | -2 | Słabe lądowanie (zła pozycja / krawędź/ skrobanie łyżwą lodu itp. | -1 do -3 |
![]() |
-3 do -4 | Długie przygotowanie do skoku | -1 do -3 |
Niepełna rotacja (bez znaku) | -1 | Euler wykonany jako przejście | -1 do -3 |
![]() |
-2 do -4 | Dotknięcie obiema rękami lodu w skoku | -2 do -3 |
Nieczysta krawędź wyjścia do skoku we Flipie / Lutzu (znak „!”) | -1 do -2 | Dotknięcie jedną ręką lub nogą wolną lodu (w tym między skokami) | -1 do -2 |
Nieczysta krawędź wyjścia do skoku we Flipie / Lutzu (bez znaku) | -1 | Brak synchronizacji | -1 do -3 |
Nierówna liczba obrotów w skokach u obojga partnerów w jednym skoku | -1 do -2 | Zmiany krawędzi między skokami w kombinacji | -1 do -2 |
Nierówna liczba obrotów w skokach u obojga partnerów w dwóch skokach | -3 do -4 | 2 obroty trójkowe pomiędzy skokami (kombinacja skoków) | -2 do -3 |
Piruety w oddzieleniu i w parze | |||
![]() |
-5 | Słaba / niezdarna / nieestetyczna pozycja / pozycje | -1 do -3 |
![]() |
-1 do -2 | Wędrowanie po lodzie (nieumiejscowiony piruet) | -1 do -3 |
![]() |
-3 do -4 | Wolne wykonanie lub zredukowanie prędkości | -1 do -3 |
![]() |
-1 do -3 | Zatrzymanie lub brak ciągłego ruchu podczas piruetu (z wyjątkiem zmiany kierunku obrotów) | -1 do -2 |
![]() |
-2 do -3 | Duża odległość między partnerami | -1 do -3 |
Słabe wyjście z piruetu | -1 do -3 | Brak synchronizacji | -1 do -3 |
Dotknięcie lodu dwiema rękami | -2 | Utrata równowagi | -1 do -3 |
Dotknięcie lodu jedną ręką lub nogą wolną w skoku | -1 do -2 | Brak zgodności z muzyką | -1 do -3 |
Spirale śmierci | |||
![]() |
-5 | Jakakolwiek część ciała partnerki (oprócz włosów) dotyka lodu | -1 do -2 |
Zła pozycja cyrkla (brak wbitego czubka itp.) | -2 do -4 | Wolna spirala śmierci lub redukcja prędkości | -1 do -3 |
Słaba pozycja partnerki (zbyt wysoka / mniej niż 1 obrót w niskiej pozycji) lub partnera | -1 do -3 | Słabe wejście lub wyjście | -1 do -3 |
Słaba jakość krawędzi u partnerki lub partnera | -1 do-3 | ||
Sekwencje kroków | |||
Program krótki: skoki z podstawowej listy z więcej niż jeden obrót | -1 | Słaba jakość kroków, obrotów, pozycji | -1 do -3 |
![]() |
-5 | Słaby wzór | -1 do -3 |
![]() |
-1 do -4 | Słaba jakość pozycji ciała | -1 do -3 |
Potknięcie | -1 do -3 | Utrata płynności i energii | -1 do -3 |
Brak synchronizacji i świadomości przestrzeni | -1 do -3 | ||
Sekwencje choreograficzne | |||
![]() |
-5 | Potknięcie | -1 do -3 |
![]() |
-1 do -4 | Utrata płynności / brak energii | -1 do -3 |
Brak połączenia pomiędzy elementami choreograficznymi | -2 do -3 | Słaba jakość ruchów | -1 do -3 |
Słaby wzór | -1 do -3 | Brak podkreślenia choreografii | -1 do -3 |
Dodatkowe uwagi
Ocena GOE
W przypadku któregokolwiek z poniższych błędów, wyjściowe GOE nie może być wyższe niż +2:
- Upadek
- Lądowanie na dwóch nogach
- Postawienie nogi wolnej w celu utrzymania lądowania w skoku
- Zła krawędź wyskoku (znak “e”)
- Skok zdegradowany (znak “<<“)
- Skok bez przyznanej wartości w kombinacji/sekwencji (oprócz *) – w programie dowolnym
- Nierówna liczba obrotów u partnerów w jednym lub więcej skokach
- Poważne problemy podczas podnoszenia
- Poważne problemy podczas złapania partnerki w podnoszeniu twistowym
- Piruety z mniejszą niż wymagana liczbą obrotów – w programie krótkim
- Piruety ze zmianą nogi ze słabo wykonaną zmianą
- Skoki do piruetu ze słabym wykonaniem i/lub niewłaściwym wejściem do piruetu lub wyjściem z piruetu
- Sekwencja kroków lub sekwencja choreograficzna częściowo lub całkowicie niezgodna z muzyką
- Wiele błędów w jakimkolwiek elemencie (np. w elemencie skokowym zarówno „!” jak i „<”, w piruecie zwalnianie oraz wędrowanie po lodzie)
Skoki
Skoki z brakiem rotacji:
- Zdegradowany (<<): Brak rotacji, ½ i więcej obrotu dokręcona na lodzie. Taki skok będzie oznaczony symbolem << i jest oceniany zgodnie z tabelą SOV jako skok o tej samej nazwie, ale z jednym obrotem mniej (np. 3A << będzie miał przyznaną wartość bazową 2A)
- Niedokręcony (<): Brak rotacji więcej niż ¼ obrotu ale mniej niż ½ obrotu dokręcona na lodzie. Taki skok będzie oznaczony symbolem < i otrzyma 80% wartości bazowej, a sędziowie zredukują GOE. Wartości bazowe skoków ze znakiem “<” są wymienione osobno w tabeli SOV.
- Skok wylądowany w ostatniej ćwiartce (q): Panel techniczny wskaże taki skok za pomocą znaku „q”. Skok otrzyma pełną wartość bazową, a sędziowie zredukują GOE.
- Brakuje mniej niż ¼ obrotu: żaden znak tego nie wskaże. Skok otrzyma pełną wartość bazową, a sędziowie obniżą GOE.
Błędna krawędź we Flipie i Lutzu:
- Dla przypomnienia Flip rozpoczyna się z krawędzi tyłem wewnątrz, Lutz z krawędzi tyłem zewnątrz.
- Panel Techniczny sprawdza krawędź wyskoku i wskazuje błędy poprzez oznaczenia “e” (ang. edge, krawędź) i “!” (ang. attention, uwaga).
- W przypadku poważnych błędów (np. jeżeli krawędź jest wyraźnie zła) skok otrzymuje oznaczenie „e”, obniżona jest wartość bazowa skoku oraz GOE. Wartości bazowe skoków ze znakiem „e” są wymienione osobno w tabeli SOV.
- W przypadku mniejszych błędów (np. jeżeli krawędź nie jest jasna) skok otrzymuje oznaczenie „!”, wartość bazowa skoku jest zachowana, obniżeniu ulega tylko GOE.
W programie krótkim solistów i solistek skoki niespełniające wymagań (w tym niewłaściwa liczba obrotów) nie będą miały wartości, ale zablokują miejsce na liście elementów, jeśli jest puste – czyli element nie otrzyma żadnych punktów; ponieważ nie jest dozwolona kombinacja dwóch skoków podwójnych, skok o mniejszej wartości po uwzględnieniu znaków <, <<, e nie będzie się liczył (np. 2Lz+2T*, 2T *+2Lo, 2Lz<+2T*, 2F<<*+2T).
W przypadku par sportowych oboje partnerzy muszą spełnić wymagania dotyczące skoków. Jeżeli wymagania nie zostaną spełnione przez jednego lub oboje partnerów, znaki i redukcja GOE dla obojga są takie same.
Pojedynczy Euler pomiędzy dwoma skokami z listy w kombinacjach skoków:
Pojedynczy Euler któremu brakuje pół obrotu lub więcej będzie uznany za zdegradowany (<<). W takim przypadku Sędziowie zastosują redukcję dla skoku zdegradowanego. Jeżeli w pojedynczym Eulerze będzie brakowało mniej niż pół obrotu, nie będzie to uznane przez Panel Techniczny za skok niedokręcony (<) lub jako wylądowany w ćwiartce (q). Jeżeli pojedynczy Euler nie zostanie wykonany czysto sędziowie obniżą GOE od -1 do -3
W programie krótkim końcowe GOE musi wynieść -5 jeżeli element skokowy ma oznaczenie “*” lub zostanie wykonany niezgodnie z wymogami, np. błędna liczba obrotów, powtórzenie skoku, lub kombinacja znaku ma oznaczenie +COMBO.
Słaby wyskok: Np. skok z odbiciem z czubka jest rozpoczęty z całej płozy, Toeloop wykonany jako Toe Axel, Salchow jest rozpoczęty z pomocą nogi wolnej na lodzie lub nadmierna rotacja na lodzie podczas wybicia.
Program dowolny: Skok bez przyznanej wartości w kombinacji/sekwencji skoków (bez znaku “*”), np. 2F+T lub A+1Eu+3S. Jeżeli skok jest oznaczony “*” nie ma redukcji GOE.
Sekwencje skoków:
Sekwencja skoków składa się z dwóch lub trzech skoków o dowolnej liczbie obrotów, przy czym drugi i/lub trzeci skok jest skokiem typu Axel z bezpośrednim krokiem od lądowania pierwszego/drugiego skoku do startu skoku Axla. Jeden pełny obrót na lodzie pomiędzy skokami (wolna stopa może dotknąć lodu, ale bez przenoszenia ciężaru) utrzymuje element w ramach definicji sekwencji skoków. Skoki wykonane w sekwencji skoków otrzymują pełną wartość.
Piruety
Pozycja wagi: Jeśli noga wolna opada przez dłuższy czas podczas przygotowań do trudnej odmiany pozycji wagi, sędziowie zastosują redukcję GOE za „słabą / niezdarną / nieestetyczną pozycję / pozycje.
Trudne wejście i/lub trudne wyjście są częścią piruetu i mają wpływ na GOE elementu. W przypadku słabego wyjścia z piruetu redukcja GOE wynosi od -1 do -3.
W skokach do piruetu nie można dotknąć nogą wolną lodu podczas lądowania, w przypadku dotknięcia redukcja GOE wynosi od-1 do -3
W przypadku par sportowych zarówno dla piruetów w oddzieleniu jak i w parze wartości bazowe kombinacji piruetów z tylko dwoma bazowymi pozycjami (wykonane przynajmniej dwa obroty w każdej pozycji) są odzwierciedlone w tabeli SOV.
Sekwencje kroków
Kreatywność, w tym ruchy ciała i odmiany pozycji nogi wolnej: To pozytywne kryterium obejmuje kreatywne i różnorodne ruchy ciała oraz różne ustawienia nogi wolnej (do przodu, na boki, do tyłu/podparte lub niepodparte) podczas sekwencji kroków.
Sekwencja choreograficzna
Brak podkreślenia choreografii – Ruchy powinny odzwierciedlać i wspierać strukturę programu.
Brak połączenia pomiędzy elementami choreograficznymi: Ruchy łyżwiarskie powinny przedstawiać i podkreślać kompozycję programu. Nie powinno być luk pomiędzy ruchami łyżwiarskimi, wszystko powinno być ze sobą połączone.
Podnoszenia
Jeżeli rozpoczęcie podnoszenia jest wykonane na dwóch nogach jako trudne wejście wówczas nie ma zastosowania redukcja za rozpoczęcie podnoszenia na dwóch nogach. Sędziowie nadal oceniają jakość odbicia, nawet jeśli dopuszcza się odbicie z dwóch nóg.
Kombinacja piruetów w parze
Obroty, podczas których partnerka jest podnoszona liczone są do całkowitej ilości obrotów.
W przypadku złego wyjścia z kombinacji piruetów w parze, redukcja GOE wynosi od -1 do -3.
Spirale śmierci
Jeżeli partnerka wykona mniej niż jeden obrót w niskiej pozycji, redukcja GOE wynosi od -1 do -3
Komponenty
Jeżeli w programie popełniony zostanie tylko jeden poważny błąd, maksymalna możliwa ocena to 9,50.
Jeżeli w programie występują 2 lub więcej poważnych błędów, maksymalna możliwa ocena to 8,75.
Poważnymi błędami są upadki i/lub błędy, które powodują przerwy podczas programu. Przerwa może być minimalna lub bardziej wyraźna i zauważalna. Błędy te muszą znaleźć odzwierciedlenie w ocenie przyznawanej za każdy komponent programu. Konsekwencje zależą od nasilenia i wpływu, jaki wywierają na płynność i ciągłość programu. Podobne ograniczenia muszą być stosowane do wszystkich poziomów łyżwiarstwa od ekstremalnie ubogiego do wybitnego. Należy stosować się do poniższych wskazówek:
Kategoria | Zakres ocen | Definicja | Błędy |
---|---|---|---|
Platynowa | 10 | Wybitny | brak błędów |
Diamentowa | 9.75 | Doskonały | brak poważnych błędów |
9.00 – 9.50* | Doskonały | jeden poważny błąd, który w minimalnym stopniu wpływa na wykonanie programu | |
Złota | 8.00 – 8.75** | Bardzo dobry | dwa lub więcej poważnych błędów, które w minimalnym stopniu wpływają na wykonanie programu |
7.00 – 7.75 | Dobry | *Gdy występuje tylko jeden poważny błąd, który w minimalnym stopniu wpływa na wykonanie programu, maksymalna możliwa ocena to 9,50, jak wskazano powyżej. Uwaga: aby powyższe miało zastosowanie, program jako całość nadal jest uznawany za „Doskonały”. **Jeśli występują 2 lub więcej poważnych błędów, które w minimalnym stopniu wpływają na wykonanie programu, maksymalna możliwa ocena to 8,75. |
|
Zielona | 6.00 – 6.75 | Powyżej średniej | |
5.00 – 5.75 | Średni | ||
Pomarańczowa | 4.00 – 4.75 | Poniżej średniej | |
3.00 – 3.75 | Słaby | ||
Czerwona | 2.00 – 2.75 | Ubogi | |
1.00 – 1.75 | Bardzo ubogi | ||
0.25 – 0.75 | Ekstremalnie ubogi |
Uwaga: błąd popełniony przez oboje partnerów, występujący w tym samym czasie lub nie (np. upadek u obojga) musi być traktowany jako dwa błędy. Ta podstawowa zasada ma zastosowanie również wtedy, gdy błędy występują w elemencie i/lub poza elementem.