Wytyczne GOE dla solistów i par sportowych
Poziomy trudności oraz wskazówki do przyznawania Oceny Jakości Wykonania (GOE) na sezon 2023/2024 – Komunikat ISU nr 2558
Tekst oznaczony kursywą oznacza zawsze zmiany wprowadzone w przepisach w stosunku do poprzedniego sezonu.
Pozytywne aspekty GOE dla solistów, solistek i par sportowych
Poniższe wytyczne są stosowane razem (pozytywne z negatywnymi). Końcowe GOE wykonanego elementu jest rezultatem połączenia zarówno pozytywnych jak i negatywnych aspektów. Ważne jest aby końcowe GOE elementu odzwierciedlało zarówno aspekty pozytywne jak i wszelkie odjęcia, które mogą się zdarzyć.
Końcowe GOE jest obliczane poprzez rozważenie przez sędziów w pierwszej kolejności pozytywnych aspektów wykonanego elementu, ustalane dzięki temu jest wyjściowe GOE elementu, następnie sędziowie obniżają GOE zgodnie z wytycznymi o potencjalne błędy. Rezultat to końcowe GOE elementu.
Aby ustalić wyjściowe GOE sędziowie muszą rozważyć kryteria dla każdego wykonanego elementu. Każdy sędzia według własnego uznania może zdecydować o liczbie kryteriów dla każdej oceny, ale ogólne zalecenia są następujące:
- Dla oceny +1: 1 kryterium
- Dla oceny +2: 2 kryteria
- Dla oceny +3: 3 kryteria
- Dla oceny +4: 4 kryteria
- Dla oceny +5: 5 lub więcej kryteriów
Dla oceny +4 i +5 pierwsze trzy kryteria zaznaczone pogrubioną czcionką muszą być spełnione.
Soliści i solistki
Elementy skokowe
- bardzo dobra wysokość i bardzo dobra długość (wszystkie skoki w kombinacji lub sekwencji)
- dobry wyskok i lądowanie
- wykonanie bez wysiłku (w tym rytm w kombinacji skoków lub sekwencji)
- kroki przed skokiem, niespodziewane lub twórcze wejście
- bardzo dobra pozycja ciała od wyskoku do lądowania
- element pasujący do muzyki
Piruety
- dobra prędkość albo przyspieszenie podczas piruetu
- dobrze kontrolowana, czysta pozycja / pozycje (łącznie z wysokością i pozycją w powietrzu / lądowaniem po skoku do piruetu)
- wykonanie bez wysiłku
- umiejętność umiejscowienia piruetu
- kreatywność i / lub oryginalność
- element pasujący do muzyki
Sekwencje kroków
- głębokie krawędzie, czyste kroki i obroty
- element pasujący do muzyki
- wykonanie bez wysiłku z dobrą energią, płynnością
- kreatywność ruchów ciała, w tym różne pozycje nogi wolnej
- dobre pokrycie tafli lodowej lub interesujący wzór sekwencji
- dobre przyśpieszenie i spowolnienie
Sekwencje choreograficzne
- kreatywność
- element pasuje do muzyki i oddaje koncepcję/charakter programu
- wykonanie bez wysiłku z dobrą energią, płynnością
- dobre pokrycie tafli lodowej lub ub interesujący wzór sekwencji
- dobra przejrzystość i precyzja
- doskonałe zaangażowanie i kontrola całego ciała
Pary sportowe
Podnoszenia
- bardzo dobre wejście i lądowanie
- dobra prędkość, płynność i pokrycie lodu
- wykonanie bez wysiłku (w tym obroty i zmiany pozycji)
- bardzo dobre pozycje w powietrzu
- płynna praca nóg partnera
- element pasujący do muzyki
Podnoszenia twistowe
- dobra wysokość partnerki w powietrzu
- czysty chwyt
- wykonanie bez wysiłku
- dobre wejście i lądowanie
- bardzo dobra prędkość i płynność
- element pasujący do muzyki
Elementy skokowe
- bardzo dobre zgranie i odległość pomiędzy partnerami
- bardzo dobra wysokość i bardzo dobra długość skoków (wszystkie skoki w kombinacji lub sekwencji)
- wykonanie bez wysiłku (w tym rytm w kombinacji skoków lub sekwencji)
- kroki przed skokiem, niespodziewane lub twórcze wejście
- dobry wyskok i lądowanie
- element pasujący do muzyki
Skoki wyrzucane
- bardzo dobra wysokość i bardzo dobra odległość
- dobra prędkość, płynność i kontrola po wyrzucie i lądowanie
- wykonanie bez wysiłku
- trudne, niespodziewane lub twórcze wejście
- bardzo dobra pozycja powietrza
- element pasujący do muzyki
Piruety w oddzieleniu
- bardzo dobre zgranie i odległość pomiędzy partnerami
- dobra prędkość i / lub przyśpieszenie podczas piruetu
- wykonanie bez wysiłku
- dobrze kontrolowana, czysta pozycja / pozycje (uwzględnić wysokość i pozycję w powietrzu/lądowania w skoku do piruetu)
- kreatywność i / lub oryginalność
- element pasujący do muzyki
Piruety w parze
- dobra kontrola przez oboje partnerów
- dobra prędkość i / lub przyspieszenie podczas piruetu
- wykonanie bez wysiłku
- dobrze kontrolowana, czysta pozycja / pozycje (uwzględnić wysokość i pozycję w powietrzu/lądowania w skoku do piruetu)
- kreatywność i / lub oryginalność
- element pasujący do muzyki
Spirale śmierci
- bardzo dobre pozycje obu partnerów
- dobra płynność i szybkość podczas spirali (łącznie z wejściem i wyjściem)
- wykonanie bez wysiłku
- dobra kontrola przejścia do wymaganej pozycji i wyjście
- dobre krawędzie w wykonaniu partnera i partnerki
- element pasujący do muzyk
Sekwencje kroków
- głębokie krawędzie, czyste kroki i obroty
- element pasujący do muzyki
- wykonanie bez wysiłku z dobrą energią, płynnością
- dobre zgranie i odległość pomiędzy partnerami
- kreatywność ruchów ciała, w tym różne pozycje nogi wolnej
- dobre pokrycie tafli lodowej lub interesujący wzór sekwencji
Sekwencje choreograficzne
- kreatywność
- element pasujący do muzyki i odzwierciedlający koncepcję / charakter programu
- wykonanie bez wysiłku z dobrą energią, płynnością
- dobre pokrycie tafli lodowej lub ciekawy rysunek
- dobra przejrzystość i precyzja
- doskonałe zaangażowanie i kontrola całego ciała
Negatywne aspekty GOE dla solistów, solistek i par sportowych
Elementy bez wartości będą sygnalizowane do panelu sędziowskiego, GOE takich elementów nie wpływa na rezultat.
W przypadku wielu błędów odpowiednie odjęcia będą dodawane. Jednak w przypadku par sportowych odjęcie przyznane za błąd jednego partnera lub ten sam błąd obu partnerów pozostaje takie samo.
Soliści i solistki
Elementy skokowe | |||
Program krótki: element skokowy niezgodny z wymogami, końcowe GOE musi wynosić: | -5 | Skok zdegradowany (znak << ) | -3 do -4 |
Upadek | -5 | Niepełna rotacja (znak < ) | -2 do -3 |
Lądowanie na dwie nogi | -3 do -4 | Niepełna rotacja – dokładnie ćwiartka (znak q) | -2 |
Postawienie nogi wolnej dla utrzymania lądowania po skoku (ang. stepping out) | -3 do -4 | Wiele znaków „q” w kombinacji skoków/sekwencji | -3 do -4 |
2 obroty trójkowe pomiędzy skokami (kombinacja skoków) | -2 do -3 | Niepełna rotacja (bez znaku) | -1 |
Zmiany krawędzi między skokami w kombinacji | -1 do -2 | Słaba prędkość, wysokość, odległość, pozycja w powietrzu | -1 do -3 |
Zła krawędź wyjścia do skoku we Flipie / Lutzu (znak „e”) | -2 do -4 | Dotknięcie obiema rękami lodu w skoku | -2 do -3 |
Nieczysta krawędź wyjścia do skoku we Flipie / Lutzu (znak „!”) | -1 do -2 | Dotknięcie jedną ręką lub nogą wolną lodu (w tym między skokami) | -1 do -2 |
Nieczysta krawędź wyjścia do skoku we Flipie / Lutzu (bez znaku) | -1 | Utrata płynności / kierunku / rytmu pomiędzy skokami (kombinacja / sekwencja) | -1 do -3 |
Słaby wyskok | -2 do -4 | Słabe lądowanie (zła pozycja / krawędź/ skrobanie łyżwą lodu itp. | |
Euler wykonany jako przejście |
-1 do -2 |
Długie przygotowanie do skoku | -1 do -3 |
Piruety | |||
Upadek | -5 | Słaba / niezdarna / nieestetyczna pozycja / pozycje | -1 do -3 |
Dotknięcie jedną ręką, dwiema rękami lub nogą wolną lodu w skoku | -1 do -3 | Wolny piruet lub utrata prędkości w piruecie | -1 do -3 |
Słaba pozycja lotu w powietrzu (skok do piruetu / wejście do piruetu) | -1 do -3 | Zmiana nogi słabo wykonana (łącznie z krzywizną wejścia / wyjścia z wyjątkiem zmiany kierunku obrotów) | -1 do -3 |
Słabe wyjście z piruetu | -1 do -3 | Mniej obrotów niż wymagana liczba | -1 do -3 |
Niewłaściwe wejście lub lądowanie w skoku do piruetu | -1 do -2 | Niewyważona liczba obrotów w piruecie ze zmianą nogi | -1 |
Wędrowanie po lodzie (nieumiejscowiony piruet) | -1 do -3 | ||
Utrata równowagi | -1 do -3 | ||
Sekwencje kroków | |||
Program krótki: skoki z podstawowej listy z więcej niż jednym obrotem | -1 | Słaba jakość kroków i obrotów | -1 do -3 |
Upadek | -5 | Słaba jakość pozycji ciała | -1 do -3 |
Brak zgodności z muzyką | -2 do -4 | Utrata płynności i energii | -1 do -3 |
Potknięcie | -1 do -3 | Słaby wzór | -1 do -3 |
Sekwencje choreograficzne | |||
Upadek | -5 | Potknięcie | -1 do -3 |
Brak zgodności z muzyką | -2 do -4 | Utrata płynności i energii | -1 do -3 |
Brak połączenia pomiędzy elementami choreograficznymi | -2 do -3 | Słaba jakość ruchów | -1 do -3 |
Brak kreatywności | -1 do -3 |
Pary sportowe
Podnoszenia | |||
Upadek | -5 | Słaba prędkość i / lub pokrycie lodu | -1 do -3 |
Poważne problemy w trakcie podnoszenia | -3 | Słabe obroty partnera i / lub zatrzymania obrotów | -1 do -3 |
Niewielkie problemy w trakcie podnoszenia | -1 do -2 | Słabe lądowanie z podnoszenia | -1 do -3 |
Poważne problemy w trakcie zejścia | -3 do -4 | Zbyt długie przejście do podstawowej pozycji lub jej odmiany | -1 do -3 |
Niewielkie problemy w trakcie zejścia | -1 do -2 | Dotknięcie lodu nogą wolną | -1 |
Partnerka rozpoczyna lub kończy podnoszenie na dwóch nogach | -2 | Długie przygotowanie do podnoszenia | -1 do -2 |
Słabe pozycje w powietrzu lub w trakcie zejścia z podnoszenia | -1 do -3 | Słaby wyskok | -1 do -3 |
Podnoszenia twistowe | |||
Upadek | -5 | Zdegradowany (znak <<) | -2 do -4 |
Poważne problemy przy złapaniu | -3 do -4 | Słaba wysokość lub odległość | -1 do -3 |
Niewielkie problemy przy złapaniu | -1 do -2 | Słabe wyjście (słaba prędkość, poważne skrobanie lodu łyżwą, brak wybicia z czubka) | -1 do -3 |
Partnerka ląduje na dwóch nogach | -2 do -3 | Słabe zejście (słaba prędkość, złe pozycje, niezdarne złapanie partnerki) | -1 do -2 |
Dotknięcie lodu nogą wolną | -1 | Długie przygotowanie do podnoszenia | -1 do -2 |
Elementy skokowe, skoki wyrzucane | |||
Upadek | -5 | Słaba prędkość, wysokość, odległość, pozycja w powietrzu | -1 do -3 |
Lądowanie w skoku na dwóch nogach | -3 do -4 | Duża odległość miedzy partnerami – elementy skokowe | -1 do -3 |
Postawienie nogi wolnej dla utrzymania lądowania po skoku (ang. stepping out) | -3 do -4 | Słaby wyskok | -2 do -4 |
Nierówna liczba obrotów w skokach u obojga partnerów | -1 do -2 | Utrata płynności / kierunku / rytmu pomiędzy skokami (kombinacja / sekwencja) | -1 do -3 |
Skok zdegradowany (znak << ) | -3 do -4 | Słaba pozycja partnera przy wyskoku – skok wyrzucany | -1 do -2 |
Niepełna rotacja (znak < ) | -2 do -3 | Słabe lądowanie (zła pozycja / krawędź/ skrobanie łyżwą lodu itp. | -1 do -3 |
Niepełna rotacja – dokładnie ćwiartka (znak q) | -2 | Długie przygotowanie do skoku | -1 do -3 |
Wiele znaków „q” w kombinacji skoków/sekwencji | -3 do -4 | Euler wykonany jako przejście | -1 do -2 |
Niepełna rotacja (bez znaku) | -1 | Dotknięcie obiema rękami lodu w skoku | -2 do -3 |
2 obroty trójkowe pomiędzy skokami (kombinacja skoków) | -2 do -3 | Dotknięcie jedną ręką lub nogą wolną lodu (w tym między skokami) | -1 do -2 |
Zła krawędź wyjścia do skoku we Flipie / Lutzu (znak „e”) | -2 do -4 | Brak synchronizacji | -1 do -3 |
Nieczysta krawędź wyjścia do skoku we Flipie / Lutzu (znak „!”) | -1 do -2 | Zmiany krawędzi między skokami w kombinacji | -1 do -2 |
Nieczysta krawędź wyjścia do skoku we Flipie / Lutzu (bez znaku) | -1 | ||
Piruety w oddzieleniu i w parze | |||
Upadek | -5 | Słaba / niezdarna / nieestetyczna pozycja / pozycje | -1 do -3 |
Dotknięcie obiema rękami lodu w skoku | -2 | Wędrowanie po lodzie (nieumiejscowiony piruet) | -1 do -3 |
Dotknięcie jedną ręką lub nogą wolną lodu | -1 do -2 | Słabo wykonana zmiana nogi | -1 do -3 |
Wolne wykonanie lub zredukowanie prędkości | -1 do -3 | Zatrzymanie lub brak ciągłego ruchu podczas piruetu (z wyjątkiem zmiany kierunku obrotów) | -1 do -2 |
Duża odległość między partnerami | -1 do -3 | Słaba pozycja lotu w powietrzu (skok do piruetu / wejście do piruetu) | -1 do -3 |
Nieprawidłowe wejście lub lądowanie w skoku do piruetu | -1 do -2 | Brak synchronizacji | -1 do -3 |
Mniej obrotów niż wymagana liczba | -1 do -3 | Utrata równowagi | -1 do -3 |
Słabe wyjście z piruetu | -1 do -3 | ||
Spirale śmierci | |||
Upadek | -5 | Jakakolwiek część ciała partnerki (oprócz włosów) dotyka lodu | -1 do -2 |
Zła pozycja cyrkla (brak wbitego czubka itp.) | -2 do -4 | Wolna spirala śmierci lub redukcja prędkości | -1 do -3 |
Słaba pozycja partnerki (zbyt wysoka / mniej niż 1 obrót w niskiej pozycji) lub partnera | -2 do -3 | Słabe wejście lub wyjście | -1 do -3 |
Słaba jakość krawędzi u partnerki lub partnera | -2 do-3 | ||
Sekwencje kroków | |||
Program krótki: skoki z podstawowej listy z więcej niż jeden obrót | -1 | Słaba jakość kroków, obrotów, pozycji | -1 do -3 |
Upadek | -5 | Słaby wzór | -1 do -3 |
Brak zgodności z muzyką | -2 do -4 | Słaba jakość pozycji ciała | -1 do -3 |
Potknięcie | -1 do -3 | Utrata płynności i energii | -1 do -3 |
Brak synchronizacji i świadomości przestrzeni | -1 do -3 | ||
Sekwencje choreograficzne | |||
Upadek | -5 | Potknięcie | -1 do -3 |
Brak zgodności z muzyką | -2 do -4 | Utrata płynności i energii | -1 do -3 |
Brak połączenia pomiędzy elementami choreograficznymi | -2 do -3 | Słaba jakość ruchów | -1 do -3 |
Brak kreatywności | -1 do -3 |
Dodatkowe uwagi
Ocena GOE
W przypadku któregokolwiek z poniższych błędów, wyjściowe GOE nie może być wyższe niż +2:
- Upadek
- Lądowanie na dwóch nogach
- Postawienie nogi wolnej w celu utrzymania lądowania w skoku
- Zła krawędź wyskoku (znak “e”)
- Skok zdegradowany (znak “<<“)
- Poważne problemy podczas podnoszenia
- Poważne problemy podczas złapania partnerki w podnoszeniu twistowym
- Piruety z mniejszą niż wymagana liczbą obrotów (program krótki)
- Piruety ze zmianą nogi ze słabą zmianą
- Skoki do piruetu ze słabym wykonaniem
- Sekwencja kroków lub sekwencja choreograficzna niezgodna z muzyką
- Kilka błędów w jakimkolwiek elemencie (np. w elemencie skokowym zarówno „!” jak i „<”)
Skoki
Pojedynczy Euler pomiędzy dwoma skokami z listy w kombinacjach skoków: Pojedynczy Euler (1Eu) któremu brakuje pół obrotu lub więcej będzie zdegradowany (<<). W takim przypadku sędziowie zredukują GOE. Jeżeli Pojedynczemu Eulerowi brakuje mniej niż pół obrotu, nie zostanie on uznany przez Panel Techniczny za niedorotowany (<) lub wylądowany w ćwiartce (q). Jeśli Pojedynczy Euler nie jest wyraźnie wykonany lub jest wykonywany jako przeskok, Sędziowie zastosują redukcję GOE.
W programie krótkim końcowe GOE musi wynosić -5, jeśli element skoku nie jest zgodny z wymaganiami. Oznacza to np., że element skokowy ma złą liczbę obrotów, skok jest powtarzany lub kombinacja skoków otrzymała znak +COMBO.
Skoki z brakiem rotacji:
- Zdegradowany (<<): Brak rotacji, ½ i więcej obrotu dokręcona na lodzie. Taki skok będzie oznaczony symbolem << i jest oceniany zgodnie z tabelą SOV jako skok o tej samej nazwie, ale z jednym obrotem mniej (np. 3A << będzie miał przyznaną wartość bazową 2A)
- Niedokręcony (<): Brak rotacji więcej niż ¼ obrotu ale mniej niż ½ obrotu dokręcona na lodzie. Taki skok będzie oznaczony symbolem < i otrzyma 80% wartości bazowej, a sędziowie zredukują GOE. Wartości bazowe skoków ze znakiem “<” są wymienione osobno w tabeli SOV.
- Skok wylądowany w ostatniej ćwiartce (q): Panel techniczny wskaże taki skok za pomocą znaku „q”. Skok otrzyma pełną wartość bazową, a sędziowie zredukują GOE.
- Brakuje mniej niż ¼ obrotu: żaden znak tego nie wskaże. Skok otrzyma pełną wartość bazową, a sędziowie obniżą GOE.
Błędna krawędź we Flipie i Lutzu:
- Dla przypomnienia Flip rozpoczyna się z krawędzi tyłem wewnątrz, Lutz z krawędzi tyłem zewnątrz.
- Panel Techniczny sprawdza krawędź wyskoku i wskazuje błędy poprzez oznaczenia “e” (ang. edge, krawędź) i “!” (ang. attention, uwaga).
- Jeżeli krawędź jest wyraźnie zła skok otrzymuje oznaczenie „e”, obniżona jest wartość bazowa skoku oraz GOE. Wartości bazowe skoków ze znakiem „e” są wymienione osobno w tabeli SOV.
- jeżeli krawędź nie jest jasna skok otrzymuje oznaczenie „!”, wartość bazowa skoku jest zachowana, obniżeniu ulega tylko GOE.
- Wartości bazowe skoków ze znakiem „e” są wymienione osobno w tabeli SOV.
- Jeśli znaki < oraz „e” są przyznane dla tego samego skoku, wówczas należy zastosować wartości bazowe dla pozycji oznaczonych nazwą “< oraz e” w tabeli SOV.
Piruety
Pozycja wagi: Jeśli noga wolna opada przez dłuższy czas podczas przygotowań do trudnej odmiany pozycji wagi, sędziowie zastosują redukcję GOE za „słabą / niezdarną / nieestetyczną pozycję / pozycje.
Trudne wejście i/lub trudne wyjście są częścią piruetu i mają wpływ na GOE elementu. W przypadku słabego wyjścia z korkociągu redukcja GOE wynosi od -1 do -3.
Sekwencje kroków
Kreatywność, w tym ruchy ciała i odmiany pozycji nogi wolnej: To pozytywne kryterium obejmuje kreatywne i różnorodne ruchy ciała oraz różne ustawienia nogi wolnej (do przodu, na boki, do tyłu/podparte lub niepodparte) podczas sekwencji kroków.
Sekwencja choreograficzna
Brak połączenia pomiędzy elementami choreograficznymi: Ruchy łyżwiarskie powinny przedstawiać i podkreślać kompozycję programu. Nie powinno być luk pomiędzy ruchami łyżwiarskimi, wszystko powinno być ze sobą połączone.
Kombinacja piruetów w parze
Obroty, podczas których partnerka jest podniesiona liczone są do całkowitej ilości obrotów.
Komponenty
Poważnymi błędami są upadki i/lub błędy, które powodują przerwy podczas programu. Przerwa może być minimalna lub bardziej wyraźna i zauważalna. Błędy te muszą znaleźć odzwierciedlenie w ocenie przyznawanej za każdy komponent programu. Konsekwencje zależą od nasilenia i wpływu, jaki wywierają na płynność i ciągłość programu. Podobne ograniczenia muszą być stosowane do wszystkich poziomów łyżwiarstwa od ekstremalnie ubogiego do wybitnego.Należy stosować się do poniższych wskazówek:
Kategoria | Zakres ocen | Definicja | Błędy | Maksymalna punktacja na komponent |
---|---|---|---|---|
Platynowa | 10 | Wybitny | jeden poważny błąd | maksymalna ocena za każdy komponent to 9,50 |
Diamentowa | 9.00-9.75 | Doskonały | dwa lub więcej poważnych błędów | maksymalna ocena za każdy komponent to 8,75 |
Złota | 8.00 – 8.75 | Bardzo dobry | ||
7.00 – 7.75 | Dobry | |||
Zielona | 6.00 – 6.75 | Powyżej średniej | ||
5.00 – 5.75 | Średni | |||
Pomarańczowa | 4.00 – 4.75 | Wystarczający | ||
3.00 – 3.75 | Słaby | |||
Czerwona | 2.00 – 2.75 | Ubogi | ||
1.00 – 1.75 | Bardzo ubogi | |||
0.25 – 0.75 | Ekstremalnie ubogi |